نقش والدين در رفتار فرزند و نقش تفاوت های جنسی در نحوه برخورد والدین

ابعاد شیوه های فرزندپروری,پایان نامه شیوه های فرزندپروری,الگوهای شیوه های فرزندپروری,شیوه های فرزندپروری بامریند,شیوه های فرزند پروری در اسلام,خانواده و شیوه های فرزند پروری,شیوه های فرزند پروری در روانشناسی,نظریه های شیوه های فرزند پروری,تاثیر محیط و فضای خانواده بر کودکان

نقش والدين در رفتار فرزند و نقش تفاوت های جنسی در نحوه برخورد والدین هدف از این پایان نامه نقش والدين در رفتار فرزند و نقش تفاوت های جنسی در نحوه برخورد والدین نقش والدين در رفتار فرزند و نقش تفاوت های جنسی در نحوه برخورد والدین|42083895|golden|ابعاد شیوه های فرزندپروری,پایان نامه شیوه های فرزندپروری,الگوهای شیوه های فرزندپروری,شیوه های فرزندپروری بامریند,شیوه های فرزند پروری در اسلام,خانواده و شیوه های فرزند پروری,شیوه های فرزند پروری در روانشناسی,نظریه های شیوه های فرزند پروری,تاثیر محیط و فضای خانواده بر کودکان
این مطلب در مورد فایل دانلودی با موضوع نقش والدين در رفتار فرزند و نقش تفاوت های جنسی در نحوه برخورد والدین می باشد.

نقش والدين در رفتار فرزند و نقش تفاوت های جنسی در نحوه برخورد والدین

هدف از این پایان نامه نقش والدين در رفتار فرزند و نقش تفاوت های جنسی در نحوه برخورد والدین می باشد.


مشخصات فایل
تعداد صفحات62
حجم213/396 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx

توضیحات کامل

هدف از این پایان نامه نقش والدين در رفتار فرزند و نقش تفاوت های جنسی در نحوه برخورد والدین می باشد.


نحوه ارتباط والدين با كودكان قوي‌ترين عامل موثر بر الگوهاي تعاملي خانواده محسوب مي‌شود خصوصاً در دوره‌هايي از زندگي كودكان كه تحولات اساسي رشد رواني طي مي‌شود والديني كه در ارتباطات خود متزلزل- فاقد اطمينان خاطر و بي‌ثباتند در نحوه تربيت فرزندان با يكديگر توافق ندارند. از الگوهاي فرزندپروري مبتني بر طرد حمايت افراطي با اغماض يا تسلط انضباط دوگانه سستي موازين اخلاقي، كمال‌جويي‌هاي غيرمنطقي و عصبانيت و بي‌ثباتي عاطفي استفاده مي‌كنند، رفتارهاي نوروتيك را در فرزندان تثبيت مي‌كنند و سبب مي‌شوند كه كودكان از نظر هيجاني و عاطفي نيازمندتر شده و در چنين شرايطي حس اعتماد و امنيت كه اساس تحول هيجاني سالم محسوب مي‌شود ناكام بماند (صدرالسادات و همكاران 1384) تحقيقات نشان مي‌دهد شيوه‌اي كه والدين در خانه با فرزندانشان رفتار مي‌كنند. تاثير مهمي بر رفتار فرزند دارد. حضور اعضاي خانواده‌اي كه حمايت كننده مراقبت‌كننده، پرورش‌دهنده و مسئول باشد و كسي كه نظارت ساخت‌دار و متعادل دارد عامل مهمي در كاهش خشونت فرزندان است. علاوه بر اين يك رابطه گرم با والدين، بدون انتقاد و عيب‌جويي مفرط تاثير مثبتي روي فرزندان دارد. و از رفتار ضد اجتماعي و متخلفانه آتي جلوگيري مي‌كند علاوه بر اين چندين مطالعه نشان داده‌اند نقص در وظايف والدين، پيش‌بيني كننده قوي از مشكلات سازگاري مانند رفتار ضداجتماعي، عملكرد تحصيلي ضعيف، افسردگي و اضطراب است.


تجربه فرزندپروري بي‌كفايت، خصماني، فقدان نظارت والديني و بد رفتاري جسمي و عاطفي، عاملي هستند كه در مشكلاتي كه اغلب با شكست تحصيلي در آينده مي‌گردند. فرزندان براي پيشرفت و موفقيت نياز به رشد مهارت‌هاي رفتاري و بين فردي مانند توانايي كنترل خشم، همكاري، گوش كردن، ارتباط برقرار كردن، به تاخير انداختن لذت‌ها و... دارند و به نظر مي‌رسد عمدتاً‌ والدين مسئول ياري كردن فرزندانشان براي بدست آوردن برخي مهارت‌ها هستند. هنگامي كه فرزند فاقد اين مهارت‌هاي پايه و اساسي فرارو... قرار دارند. ارتباطات و رفتار والدين اثرات عميقي بر تحول و بهزيستي عاطفي هيجاني فرزندان دارد. مطالعات نشان مي‌دهد بي‌كفايتي والدين با رفتارهاي انحرافي در كودكان و نوجوانان مرتبط است و تغيير در رفتار والدين مي‌تواند اعمال پرخاشگرانه و ضداجتماعي را اصلاح كند مطالعاتي تاثير كنترل والدين بر فرزندان را مطالعه كردند.

كنترل والدين با هويت، عزت نفس پيشرفت تحصيلي فرزندان رابطه دارد. كنترل والدين را به دو نوع كنترل تقسيم كرده‌اند:
كنترل رفتاري (قاطع بودن، محدوده‌هاي كنترلي فرزندان، انتظارات) و كنترل روان‌شناختي (خصومت، انتقاد) سطح بهينه كنترل والدين در تحول بهتر فرزند نقش موثري دارد. به تدريج كه آنها به نوجواني مي‌رسند. تمايل بيشتري براي شركت در تصميم‌گيري‌هاي خانواده را دارند. به علاوه مطالعات دريافتند نوجواناني كه فرصت‌هاي بيشتري براي سهيم شدن در تصميمات خانواده را دارند. انگيزه بيشتري در درس و مدرسه و عزت نفس بالاتري دارند. آزادي مفرط يا كنترل سهل‌انگارانه والدين مي‌تواند به پيامدهاي منفي در نوجوانان، مانند درگير رفتارهاي خلاف شدن منجر شود. در عوض، نظارت والدين (آگاهي از جايي كه فرزندشان است و كاري كه انجام مي‌دهند)، و كنترل قاطع و محكم (قوانين و انتظارت روشن)، با پيامدهاي مثبتي ارتباط دارند. ماسن و همكاران دريافتند كه حد متوسط كنترل، بهينه است. بررسي قبلي در اين حوزه نشان مي‌دهد. ميزان مناسبي از استقلال و خودرفتاري در خانواده بر جنبه‌هاي ديگر رشد اجتماعي مانند تحول من و رشد اخلاقي تاثير مي‌گذارد. بنابراين تعاملاتي كه خيلي خشك و يا خيلي سهل‌انگارانه باشند و با سطح پايين‌تر تحول اخلاقي و تحول مرتبط است. كنترل روان‌شناختي خيلي زياد نيز با مشكلات رفتاري مانند سوءمصرف مواد ارتباط دارد.

فهرست مطالب

مقدمه 4
2- 1 تعریف خانواده 4
2 - 2 نقش والدين در رفتار فرزند 7
2 - 3 دلبستگي و پيوند والديني 9
2 – 4 تأثیر محیط و فضای خانواده بر کودکان 10
جدول 2-1 تأثیر فضای خانواده بر کودکان 11
2 - 5 شیوه های فرزند پروری 14
2 - 6 تاریخچه شیوه فرزند پروری 15
2- 7 تاریخچه فرزند پروری در ایران 18
2 - 8 بنیان نظری روشهای فرزند پروری و تحقیقات صورت پذیرفته در این زمینه 20
الگوهای مختلف روابط والد- فرزند در دیدگاه یکسویه 22
شیوه فرزند پروری شیفر 22
شکل 2 – 1 الگوهای فرزندپروری شیفر 23
جدول2-2 ابعاد شیوه های فرزند پروری والدین از نگاه شیفر ؛ اقتباس از شیرازی،1385 24
شیوه های فرزندپروری بامریند 25
پذیرندگی- پاسخ دهندگي 27
توقع داشتن 27
پایین 27
شکل 2-2 نمایش چهار شیوه فرزند پروری در دو بعد پذیرندگی و توقع داشتن 27
شیوه فرزندپروری مقتدرانه 27
شیوه فرزندپروری مستبدانه 29
شیوه فرزندپروری سهل گیرانه 30
شیوه فرزندپروری مسامحه کار 31
جدول 2-3: تاثیرات حاصل از شیوه های مختلف فرزند پروری در دوران کودکی وبزرگسالی، بامریند،1991به نقل از برنز،2006 ،ترجمه سعیدی،1391). 33
شیوه های جدید فرزندپروری بامریند 34
جدول 2-4 : ابعاد شیوه های فرزند پروری والدین دایانا باوم مریند؛ اقتباس از برنز،2006 36
الگوهای والد- فرزند در دیدگاه دو سویه 42
رویکرد بازتابی یا آینه گونه" تأثیر کودکان بر والدین" 42
نظریه تأثیرمتقابل 43
2-9عوامل تعیین کننده شیوه های فرزندپروری والدین 44
2-10نقش تفاوت های جنسی در نحوه برخورد والدین 46
2-11روش فرزندپروری ، دخالت والدین در فعالیتهای مدرسه و پیشرفت تحصیلی نوجوانان 56
2-12محیط خانه، خود پنداری و پیشرفت تحصیلی: یک هدف مدلسازی متداول 57
منابع فارسی 62

يشينه تحقيقاتي
پيشينه داخلی
پيشينه خارجی

منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی







"