رابطه بین شیوه های فرزند پروری با مرکز کنترل در دانش آموزان

مرکز کنترل,شیوه های فرزندپروری,رابطه بین شیوه های فرزند پروری با مرکز کنترل,رابطه بین شیوه های فرزند پروری با مرکز کنترل در دانش آموزان,دانلود پایان نامه مرکز کنترل,دانلود پایان نامه رشته روانشناسی,دانلود پایان نامه روانشناسی

رابطه بین شیوه های فرزند پروری با مرکز کنترل در دانش آموزان پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری با مكان كنترل در دانش آموزان پسر پایة سوم راهنماییرابطه بین شیوه های فرزند پروری با مرکز کنترل در دانش آموزان|42042488|golden|مرکز کنترل,شیوه های فرزندپروری,رابطه بین شیوه های فرزند پروری با مرکز کنترل,رابطه بین شیوه های فرزند پروری با مرکز کنترل در دانش آموزان,دانلود پایان نامه مرکز کنترل,دانلود پایان نامه رشته روانشناسی,دانلود پایان نامه روانشناسی
این مطلب در مورد فایل دانلودی با موضوع رابطه بین شیوه های فرزند پروری با مرکز کنترل در دانش آموزان می باشد.

رابطه بین شیوه های فرزند پروری با مرکز کنترل در دانش آموزان

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری با مكان كنترل در دانش آموزان پسر پایة سوم راهنمایی می پردازد به این منظور 180 نفر از دانش آموزان پسر پایة سوم راهنمایی منطقه انگوت در استان اردبیل مورد مطالعه قرار گرفتند


مشخصات فایل
تعداد صفحات105
حجم0/127 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری با مرکز کنترل در دانش آموزان

(مطالعه موردی:دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی اردبیل )

*ضمیمه شدن پرسشنامه های راتر و نو ویكی – استریكلند بصورت رایگان:)

چكیده

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری با مكان كنترل در دانش آموزان پسر پایة سوم راهنمایی می پردازد . به این منظور 180 نفر از دانش آموزان پسر پایة سوم راهنمایی منطقه انگوت در استان اردبیل مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه نمونه به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شده و در ابتدا پرسشنامة مكان كنترل نوویكی – استریكلند را پر كردند و سپس پرسشنامة شیوه ها فرزندپروری بانتون كه 15 سوال داشت اجرا شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی و مدل تحلیل داده ها رگرسیون گام به گام بود. نتایج پژوهش نشان داد خرده مقیاسهای دیكتاتوری و دموكراتیك به طور معنی داری مكان كنترل را پیش بینی می كنند. اما خرده مقیاس هرج و مرج مكان كنترل را نمی تواند پیش بینی كند . این یافته ها بین معنی است كه هر چه شیوه ی فرزندپروری ادراك شده توسط دانش آموزان دیكتاتوری تر باشد مكان كنترل بیرونی در آنان افزایش می یابد و هر چه شیوه ی فرزندپروری ادراك شده دموكراتیك تر باشد مكان كنترل بیرونی كاهش یافته و بر میزان مكان كنترل درونی اشخاص افزوه می شود.

كلید واژه ها:

مرکز کنترل شیوه های فرزندپروری رابطه بین شیوه های فرزند پروری با مرکز کنترل

مقدمه

خانواده اولین پایه گذار شخصیت ، ارزشها و معیارهای فكری فرد است كه نقش مهمی در تعیین سرنوشت و سبك و خط مشی زندگی فرد در آینده دارد و اخلاق و صحت و سلامت روانی فرد تا حد زیادی در گرو آن است . واكنش كودك نسبت به محیط خود تحت تاثیر موازین اجتماعی و فرهنگی و گروهی است كه در میان آن بزرگ شده است از آنجا كه خانواده یك واحد اجتماعی است و ارزشها و معیارهای اجتماعی از طریق آن به كودك منتقل می شود ، به عنوان یك واسطه از لحاظ تاثیر محیط اجتماعی بر كودك ، اهمیت فراوانی دارد ( احدی ، محسنی ، 1378 ) .

محیط خانواده ، اولین و بادوام ترین عاملی است كه در رشد شخصیت فرزندان تاثیر می گذارد . نفوذ والدین در بچه ها تنها محدود به جنبه های ارثی نیست ، بلكه در آشنایی كودك با زندگی اجتماعی و فرهنگ جامعه نیز ، خانواده نقش بسیار مؤثری دارد . خانه محلی است كه در آن كودك امور مختلف را فرا می گیرد و با مشاهده رفتار والدین راه و رسم زندگی را نیز با تقلید از رفتار و اعمال آنها فرا می گیرد ( شریعتمداری ، 1367 ) .تاثیر خانواده بر رشد چنان بارز است كه با وجود اختلاف های موجود بین صاحب نظران روان شناسی ، بسیاری از آنان در زمینه اهمیت خانواده و تاثیر آن بر رشد ، نقطه نظر مشترك دارند و اكثر روان شناسان صرف نظر از مكتبی كه به آن معتقدند ، كنشهای متقابل بین والدین و فرزندانشان را اساس رشد عاطفی تلقی می كنند ( بالبی ، فروید ، نقل از برومند نسب ، 1373 ) .

خانواده بنیادی ترین نهاد اجتماعی در تمدن بشر است كه از دیر باز مورد توجه بسیاری از اندیشمندان علوم مختلف بویژه جامعه شناسان بوده است . اهمیت خانواده به عنوان كانون اصلی زندگی فردی ، اجتماعی نقش و كاركرد آن در تكوین رشد و تعادل شخصیت و كنش های فردی ، چگونگی هویت فردی و اجتماعی و همچنین روابط تنگاتنگ و بلند مدت اعضای خانواده دانست . سیر تكامل و تحول خانواده از گذشته تا به امروز نشان می دهد كه به دلیل تغییر و كاهش كاركردهای خانوادة امروزی نسبت به نقش ها و ضرورت های این نهاد اجتماعی در گذشته ، همسران امروزی فقط به برآورد نیازهای اولیه گذران عمر و پرورش فرزندان نمی اندیشند . بلكه خواهان مصاحبت و همراهی و هم نوایی بیشتر با یكدیگر و انسجام و سازماندهی روابط انسانی و اجتماعی و زناشویی خود هستند ( قدسی احقر ، 1384 ) .

فهرست مطالب

فصل اول (طرح تحقیق)

مقدمه 2

بیان مساله 5

اهداف تحقیق 7

فرضیه های تحقیق 7

تعریف اصطلاحات 8

شیوه های فرزندپروری 8

مكان كنترل 9

فصل دوم (پیشینه تحقیق)

گفتار اول: خانواده 11

مقدمه

ابعاد شیوه های فرزندپروری 13

بعد «گرم» بودن والدین 13

بعد «كنترل» والدین 14

جنبه های مثبت كنترل والدین 15

جنبه های منفی كنترل والدین 17

بعد «تعهد» (دخیل شدن) والدین 18

الگوهای با وم ریند در مورد شیوه های فرزندپروری 19

والدین دارای اقتدار منطقی 20

والدین استبدادی 21

والدین آزاد گذار 22

والدین افراطی (زیاده رو) و والدین و مسالحه كار (سهل انگار) 23

الگوهای جدید فرزندپروری باوم ریند 25

تأثیر متقابل كودك و والد بر یكدیگر 26

نگرش های فرزندپروری – عمل فرزندپروری 28

گفتار دوم: مكان كنترل

مقدمه 30

مفاهیم و اصول در نظریه یادگیری اجتماعی راتر 30 درك سازه مكان كنترل 33

تحول شخصیت از دیدگاه راتر 35

جنبه های منفی احاطه و كنترل 37

پیامدهای شخصی منفی 38

پیامدهای منفی بین فردی و اجتماعی 39

بررسی مقیاس های مكان كنترل 39

گفتار سوم: سوابق پژوهشی

الف – تحقیقات انجام شده درباره شیوه های فرزندپروری درداخل و خارج از كشور 42

ب – تحقیقات انجام شده درباره مكان كنترل در داخل و خارج كشور 45

ج – بررسی ارتباط شیوه های فرزندپروری و مكان كنترل در گسترة تحقیقات 49

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه 57

جامعه آماری 57

نمونه آماری 57

روش نمونه گیری 57

ابزارهای گردآوری اطلاعات و شاخص های روان سنجی 57

پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بانتون 57

روایی 58

پایایی 58

نمره گذاری 58

مقیاس مكان كنترل نوویكی – استریكلند

روایی 59

پایایی 60

نمره گذاری 61

روش تحقیق 62

شیوه اجرای تحقیق 62

روشهای آماری تحلیل داده ها 63

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

الف – تحلیل توصیفی 65

ب – تحلیل استنباطی 71

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

خلاصه تحقیق 75

بحث و نتیجه گیری 75

محدودیت های تحقیق

الف – محدودیتهای خارج از كنترل پژوهشگر 77

ب – محدودیتهای در كنترل پژوهشگر 78

ارائه پیشنهادها (پیشنهادات) 79

كاربردها 79

منابع 99






"