تحقیق در مورد عجایب هفتگانه جهان

مقاله در مورد عجایب هفتگانه جهان,تحقیق عجایب هفتگانه,تحقیق در مورد عجایب هفتگانه,دانلود تحقیق عجایب هفتگانه,فایل ورد عجایب هفتگانه,در مورد عجایب هفتگانه,بررسی عجایب هفتگانه,تحقیق عجایب هفتگانه,مقاله عجایب هفتگانه,پیرامون عجایب هفتگانه

توضیحات : دانلود فایل تحقیق عجایب هفتگانه در قالب Word دارای 93 صفحه. پیشگفتار از دوران های پیش، در طبیعت بشر این احساس وجود داشته كه همیشه در جستجوی ظرفیتها و تحقیق در مورد عجایب هفتگانه جهان|40277046|golden|مقاله در مورد عجایب هفتگانه جهان,تحقیق عجایب هفتگانه,تحقیق در مورد عجایب هفتگانه,دانلود تحقیق عجایب هفتگانه,فایل ورد عجایب هفتگانه,در مورد عجایب هفتگانه,بررسی عجایب هفتگانه,تحقیق عجایب هفتگانه,مقاله عجایب هفتگانه,پیرامون عجایب هفتگانه
این مطلب در مورد فایل دانلودی با موضوع تحقیق در مورد عجایب هفتگانه جهان می باشد.

توضیحات :

دانلود فایل تحقیق عجایب هفتگانه در قالب Word دارای 93 صفحه.

پیشگفتار

از دوران‎های پیش، در طبیعت بشر این احساس وجود داشته كه همیشه در جستجوی ظرفیتها و قابلیتهای ویژه و چشمگیر باشد. یونانیان باستان برای بازیهای المپیك خود شعار «بالاتر، سریعتر، قویتر» را سرمشق قرار می‎دادند و این شعار برای ورزشهای امروزی نیز وجود دارد. پرسش دربارة ظرفیتها و تواناییهای خاص البته فقط در ورزش مطرح نیست. ثروتمندترین مرد دنیا كیست؟ بلندترین آسمانخراش كدامست؟ تندروترین اتومبیل یا هواپیما كدامست؟ یا حتی این پرسش براستی بی‎فایده و بی‎هدف «چه كسی می‎تواند مدت بیشتری را روی یك داربست ساختمانی در ارتفاع 10 متری به سرآورد؟» توجه هر چند توام با خندة بیشتر خوانندگان روزنامه را به خود جلب می‎كند. تلاش برای به دست آوردن ركورد، اغلب آثار عجیب و قابل توجهی به بار می‎آورد.

به هر حال اشتباه بزرگی است اگر عجایب هفتگانه جهان را نیز فقط چون ركورد تلقی كنیم. به طور یقین اهرام سه‎گانة خئوپس هنوز هم (به جز دیوار بزرگ چین) عظیمترین بنای ساختمانی به شمار می‎آید كه در طول تاریخ به دست انسان بنا شده است. معبد زئوس در المپیا در زمان خود بزرگترین و ارزشمندترین بنای مذهبی در سرزمین یونان بود. ولی پیكرة زئوس در این معبد هیچ ركوردی برجای نگذاشته است، بلكه بیشتر برای نفوذ و تأثیر هنری كه داشته است مشهور شد. همچنین باغهای سمیرامیس (باغهای معلق بابل-م) نه برای بزرگی و وسعت آن، بلكه برای زیبایی جزو عجایب هفتگانة جهان به شمار می‎آمد. البته هر یك از عجایب هفتگانة جهان كار عظیمی از تكنیك زمان خود بودند، ولی برای كمال هنری خود نیز مورد تحسین و اعجاب‎انگیز بودند. به سخن دیگر در آنها هنر و تكنیك به نحو بارزی در هم آمیخته بود؛ این امر- و فقط این امر- موجب شده است كه آنها به دست فراموشی سپرده نشوند.

این كتاب از مجموعة «چرا و چگونه» تاریخ عجایب هفتگانة جهان را بیان می‎دارد. تصاویر و نوشته‎های كتاب نشان می‎دهد، عجایب جهان چگونه به وجود آمده‎اند؛ برای جهان آن زمان چه معنا و مفهومی داشتند؛ اكنون بر سر آنها چه آمده است. علاوه بر آن عجایب جهان را چون آینة زمان خود و انسانهایی كه با آنها می‎زیستند نشان می‎دهد.

«هفت»، عدد مقدس

عدد هفت چه ویژگی‎ای دارد؟

نزد بسیاری از اقوام عهد باستان، «هفت» عدد ویژه‎ای بود. در فلسفه و نجوم

مصریان و بابلیها، عدد هفت به عنوان مجموع هر دو «عدد زندگی»، سه و چهار، جایگاه ویژه‎ای داشت: پدر، مادر و فرزند، یعنی سه انسان، پایه و اساس زندگی هستند و عدد چهار مجموع چهار جهت آسمان و باد است، كه از آنها باران زندگی‎زا می‎بارد و كشتزارها را بارور می‎سازد.

برای فیلسوف و ریاضیدان یونانی «فیثاغورث»- كه در سدة ششم قبل از میلاد مسیح (حدود 2600 سال قبل-م.) می‎زیست- نیز عدد هفت، مفهوم ویژه خود را داشت كه از مجموع دو عدد سه و چهار تشكیل می‎شود: مثلث و مربع نزد ریاضیدانان عهد باستان اشكال هندسی كامل محسوب می‎شدند؛ از این‎رو عدد هفت به عنوان مجموع سه و چهار برای آنها عددی مقدس بود.

یهودیان قدیم نیز برای عدد هفت معنای ویژه‎ای قائل بودند: در كتاب اول عهد عتیق ]تورات- مو.‎[، كتاب مقدس یهودیان، آمده است كه خداوند، جهان را در شش روز خلق كرد، در روز هفتم، روز سبت ‎]روز شنبه و روز تعطیل یهودیان است.م.‎[، خالق به استراحت پرداخت. موسی در ده فرمان خود از پیروانش می‎خواهد، كه این روز آرامش را «مقدس بدارند». از آن زمان عدد هفت نزد یهودیان و بعدها نیز نزد مسیحیان كه عهد عتیق را قبول كردند، به عنوان عددی مقدس محسوب می‎شد.

به این ترتیب بود كه از دوران باستان هفتگانه‎های بیشماری تشكیل شدند: یونانیان باستان همه ساله هفت تن از بهترین هنرپیشگان نقشهای سنگین و غمناك و نقشهای طنز و كمدی را انتخاب می‎كردند. آنها مانند رومیهای باستان با هفت هنر احترام می‎گذارشتند. روم بر روی هفت تپه بنا شده بود. در تعلیمات كلیسای كاتولیك هفت گناه كبیره (غرور، آزمندی، بی‎عفتی، حسد، افراط، خشم و كاهلی) و هفت پیمان مقدس (غسل تعمید، تسلیم و تصدیق، تقدیس بلوغ، ازدواج، استغفار و توبه، غسل قبل از مرگ با روغن مقدس، درآمدن به لباس روحانیون مسیحی) وجود دارد. برای پیروان محمد(ص) آخرین مكان عروج، آسمان هفتم محسوب می‎شود. در بیست و هفتم ژوئن هر سال ‎]ششم تیرماه- مترجم‎[، روز «هفت انسان خوابیده» مسیحیان یاد آن هفت برادری را، كه در سال 251 بعد از میلاد، برای عقیده و ایمان خود، زنده زنده لای دیوار نهاده شده و شهید شدند، گرامی می‎دارند؛ مردم عامی می‎گویند كه اگر در این روز باران ببارد، به مدت هفت هفته بعد از هوا بد خواهد بود، آنگاه انسان باید هفت وسیله مورد نیازش را بسته‎بندی كند و با چكمه‎های هفت فرسخی خود به آن دورها سفر كند. صورت فلكی خوشة‌ پروین یا ثریا به عنوان «هفت ستاره» معروف است، در حالی كه حتی با چشم غیرمسلح می‎توان در این صورت فلكی تا یازده ستاره را دید.

در افسانه‎ها نیز با «هفت» سحرآمیز برخورد می‎شود: سوار ریش آبی هفت همسر داشت، سفیدبرفی با هفت كوتوله پشت هفت كوه زندگی می‎كرد، هفت سوسك به همان اندازه قهرمانان كمیك شجاعی بودند كه درزی شجاع كوچك- كه هفت (مگس!) را با یك ضربه كشت ‎… و به همین ترتیب تعداد بیشماری هفتگانه در تمام دنیا وجود دارد.

چه كسی عجایب هفتگانة جهان را برای نخستین بار به قلم كشید؟

یكی از كهن‎ترین هفتگانه‎ها، عجایب هفتگانة جهان، یعنی معروف‎ترین و بزرگ‎ترین اثرهای هنری و معماری عهد باستان است. نخستین توصیف كتبی عجایب هفتگانة جهان به نویسندة فنیقی «آنتیپاتروس» سیدونی (سدة دوم پیش از میلاد) نسبت داده می‎شود. كتاب او به هر حال نه دارای دیدگاه فلسفی بوده و نه یك كتاب هنری محسوب می‎شد، بلكه فقط راهنمای ساده برای سفر در عهد باستان بود.

«آنتیپاتروس» در سفرهایش- اگر اصلاً خود به این سفرها رفته باشد، و فقط براساس شایعات گزارش نكرده باشد- عموماً راه‎های تجارتی معروف آن زمان دنیا را دنبال می‎كرد. او فقط یكی از عجایب هفتگانه را در یونان یافت: پیكرة زئوس اثر فیدیاس در المپیا. او در آسیای صغیر معبد آرتمیس در افسوس و آرامگاه شاه مازولوس پادشاه هالیكارناس را، در جزیره رودس مجسمة غول پیكری را- كه مجسمه هلیوس خدای خورشید بود-، در آفریقا فانوس دریایی اسكندریه و هرم خئوپس در شهر گیزه، و بالاخره در آسیای دور باغهای معلق ملكه سمیرامیس را در بابل توصیف كرد.

«آنتیپاتروس» در گزارشهایش به ساختمانهای معروفی كه بسیار در دسترس او بودند، و به اصطلاح جلوی در خانة او بودند، مثلاً ساختمان آكروپولیس در آتن، اشاره نكرد. زیرا كتاب او در واقع به عنوان راهنمای سفر برای یونانیهای تحصیل كرده نوشته شده بود- و اینكه یكی از این یونانیها دربارة آكروپولیس نداند و لازم باشد كه توجه او به این اثر جلب شود، در نظر آنتیپاتروس عجیب و غیرقابل تصور بود.

چرا برج بابل از عجایب جهان نیست؟

«آنتیپاتروس» همچنین فقط آن «عجایبی» را در كتاب خود ثبت كرد كه هنوز در آن زمان دیده می‎شدند. مثلاً برج بابل- كه بدون تردید یكی دیگر از بناهای ساختمانی اعجاب‎انگیز آن زمان بود- در دوران «آنتیپاتروس» در هم فرو ریخته بود و لذا جزو مناظر دیدنی شمرده نمی‎شد. او نمی‎خواست به مردمان عصر خود ویرانه‎ها را ارائه كند؛ یونانیهای عاشق هنر و زیبایی خرابه‎ها و ویرانه‎ها را قابل تحسین و اعجاب‎انگیز نمی‎دانستند.

ذوق و هیجان دیدار عجایب هفتگانه استمرار نیافت. هنگامی كه مغرب زمین مسیحی شد، توجه و علاقه به آثار باستانی خاموش گشت. به علاوه- به جز هرم خئوپس- از عجایب هفتگانة دیگر فقط ویرانه‎هایی باقی مانده بود، بنابراین آنها به بوتة فراموشی سپرده شدند.

اگر مسلمانان نبودند، شاید ما امروزه اصلاً هیچ چیز دربارة عجایب جهان نمی‎دانستیم. این دانشمندان و محققان مسلمان بودند كه نوشته‎های عهد باستان را كشف كردند و به تحقیق دربارة آنها پرداختند. آنها این نوشته‎ها را ترجمه كردند و به این ترتیب دانش بشری را دربارة آثار هنری بزرگ عهد باستان از نابودی نجات دادند و این دانش را از سده‎های میانه به عصر حاضر انتقال دادند.

نخست در پایان سدة پانزدهم میلادی، كه رنسانس ‎]دورة تجدید حیات ادبی و فرهنگی اروپا. -م.‎[ آغاز شد، اروپا دوباره به آثار باستانی ابراز علاقه و توجه كرد. معمار اطریشی فیشرفن ارلاخ (تولد 1656 میلادی. وفات 1723 میلادی). بنابر منابع و مأخذ قدیمی در كتابش به نام «طرح معماری تاریخی» به توصیف عجایب هفتگانة جهان پرداخت و به این وسیله آنها را به ضمیر آگاه اروپائیان بازگردانید. لیكن باز هم دو سده طول كشید تا جامعة علمی شروع به حفاری و كشف شواهد و نشانه‎های سنتی عهد باستان كرد تا به انسانهای متعجب و مبهوت عصر جدید نشان دهد كه نیاكان آنها چه قابلیتهایی را در عصر خود بروز دادند.

به این ترتیب بود كه عجایب هفتگانة جهان دوباره كشف شد.

فصل اول

هرم خئوپس

نخستین اثر شگفت‎انگیز جهان كدام است؟

هرم خئوپس نزدیك گیزه (در مصر)، كه به نام مؤسس آن، خئوپس فرعون مصر (حدود 2551 تا 2528 قبل از میلاد مسیح) نامیده می‎شود، قدیمی‎ترین و تنها اثر باقیمانده از عجایب باستانی جهان است كه تا حدودی حفظ شده و باقی مانده است. این بنا برای عظمت و بزرگی كه دارد «هرم بزرگ» نیز نامیده می‎شود و در لیست عجایب جهان به عنوان نخستین اثر وارد شده است. هرم خئوپس- به جز دیوار بزرگ چین- عظیم‎ترین بنای ساختمانی است كه توسط انسان بنا شده است. این هرم 6/146 متر ارتفاع دارد، یعنی به بلندی تقریبی یك آسمانخراش 50 طبقه. بر زیربنای آن كه سطحی به ابعاد 230×230 متر است، می‎توان مثلاً پنج تا از بزرگترین كلیساهای جهان، یعنی «پترزدام» در رم، كلیسای «سنت‎پل» و «وست مینیسترابی» در لندن و همچنین كلیساهای «دم فلورانس» و «دم میلان» را یكجا و همزمان بنا كرد؛ و از سنگهای به كار رفته برای ساخت «هرم خئوپس» می‎توان مثلاً تمام كلیساهایی را كه در قرن بیستم در آلمان ایجاد شده، بنا كرد.

دستور ساختن هرم را فرعون جان «خئوپس» (فرعون لقب پادشاهان قدیم مصر بود) بلافاصله پس از مرگ پدرش «سنوفرو» صادر كرد. «خئوپس» نیز به رسم تمام پیشینیان خود از زمان شاه «دیوسر» (كه در حدود سالهای 2609 تا 2590 قبل از میلاد حكومت می‎كرد) می‎خواست در یك هرم به خاك سپرده شود. او هم مانند نیاكان خود در این آرزو به سر می‎برد كه هرم او باز هم بزرگتر، زیباتر و پرشكوهتر از تمام هرمهای فراعنه پیش از او باشد.

و...