تحقیقی پیرامون هنرهای سنتی ایران،قلمدانتحقیق پیرامون هنرهای سنتی ایران،قلمدان ,هنرهای سنتی ایران،قلمدان ,مقاله پیرامون هنرهای سنتی ایران،قلمدان ,دانلود تحقیق پیرامون هنرهای سنتی ایران،قلمدان ,پیرامون هنرهای سنتی ایران،قلمدان ,هنرهای سنتی, ایران,قلمدان
در 35 صفحه ورد قابل ویرایش فهرست مطالب عنوان صفحه 1- قلمدان در زمانهای گذشته............................................................................... 1 2-تحقیقی پیرامون هنرهای سنتی ایران،قلمدان|40089681|golden|تحقیق پیرامون هنرهای سنتی ایران،قلمدان ,هنرهای سنتی ایران،قلمدان ,مقاله پیرامون هنرهای سنتی ایران،قلمدان ,دانلود تحقیق پیرامون هنرهای سنتی ایران،قلمدان ,پیرامون هنرهای سنتی ایران،قلمدان ,هنرهای سنتی, ایران,قلمدان
این مطلب در مورد فایل دانلودی با موضوع تحقیقی پیرامون هنرهای سنتی ایران،قلمدان می باشد.
در 35 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1- قلمدان در زمانهای گذشته............................................................................... 1
2- مقوای قلمدان و شیوه ساختن آن.................................................................... 5
3- قلمدان خام در دست نقاش.............................................................................. 7
4- بوم سازی قلمدان............................................................................................ 9
5-جعبه قلمدان...................................................................................................... 13
6- محتویات قلمدان- اندازه قلمدان....................................................................... 13
7- اقسام قلمدان.................................................................................................... 15
8- فهرست منابع و مأخذ...................................................................................... 34
قلمدان در زمانهای گذشته
قلمدان از سه قرن پیش كه وسایل تحریر به صورت امروزی وجود نداشت، بهترین وسیله فراگیری خواندن و نوشتن و مهمترین عامل تشویق مردم در آموختن خطاطی و خوشنویسی بود. هنرمندان سعی داشتند قلمدانها را طی سه قرن اخیر زیباتر و نفیس تر ساخته و به صاحبان ذوق و هنر و طالبان علم و ادب عرضه دارند.
نكته ای كه در اینجا قابل ذكر است، استفاده از قلمدان در روزگاران گذشته، برای حفظ قلمهای نیی تراشیده شده درون آن بود تا مانع شكستن آنها شود. دواتی فلزی از برنج، نقره یا طلا در داخل قلمدان قرار داشت. مضافاً اینكه علاوه بر چند قلم چاقوی قلم تراش، قاشق كوچك آب دوات، قط زن و قیچی باریك هم در قلمدان گذارده می شد.
در ایران باستان از وجود پدیده ای به نام قلمدان اطلاعی در دست نیست ولی بعد از اسلام كاربرد قلمدان برای كارهای تحریری معمول بود و در مكتب ها و مدرسه ها و مراجع دیوانی از آن بهره گیری می شده است (البته قلمدان هایی در دوران ساسانیان به صورت مشبك و غیر مشبك از فولاد و مفرغ بود و نقره كوبی و طلاكاری شده است).
قلمدانهایی كه پیش از سدة نهم هجری ساخته می شده بر دو نوع بوده است؛ چوبی و فلزی كه نوع چوبی آن بیشتر ساده و گاهی با منبت كاری همراه بوده و نوع فلزی آن اكثراً از فولاد ساخته می شده، به ساده و مرصع تقسیم می گردیده است.
قلمدانهای فولادی مرصع طلاكوب و گوهر نشان جنبه اشرافی داشته و بر روی بعضی از آنها آیات قرآنی یا اشعاری به صورت كنده كاری دیده شده است.
در دورة تیموری به موازات ترقی هنرهای تزئینی از قبیل مینیاتورسازی (نگارگری) و خطاطی و تذهیب و صحافی می توان حدس زد كه قلمدان سازی نیز تحولی توأم با ترقی یافته و به علت توجه خاصی كه شاهان و شاهزادگان و دولتمردان زمان نسبت به هنر خوشنویسی داشته اند این وسیلة نگارش، جنبه هنری و تزئینی پیدا كرده باشد.
ترقی قلمدان مقوایی نقشدار از اواخر دوران صفوی آغاز و در اواخر عصر قاجار پایان پذیرفته است. آنچه از قلمدانهای دوران صفوی به نظر می رسد از تاریخ 1070 هجری به بعد بوده است.
از ویژگی های قلمدان دورة صفوی، استواری و مرغوبیت مقوا و تفاوت سبك وزنشان و گل بته و كم تصویر بودن آنها در مقایسه با دوره های بعد است و از حیث اندازه و شكل نیز، قلمدان معمولی صفوی قدری بزرگتر و مسطح تر از قلمدان متعارف عصر قاجار می باشد. در دیوارة زبانه برخی از آنها نیز گاهی معرق كاری با چرم دیده می شود.
تك صورت سازی ایستاده از شاهان و شاهزادگان صفوی با جامه های معمول آن زمان و تصویر بانوان زیبا در حالت ایستاده و نشسته و و لمیده (با جاذبه نگارگری) و همچنین نقش كاخهای آن عصر و دورنما و پلها و خیابانهای مشجر و تصویرهای نیم تنه ای اشخاص در بدنة دو طرف قلمدان از جمله ویژگیهای دوران صفویست كه مورد تقلید نقاشان دوره های بعد نیز قرار گرفته ولی به پایه كارهای ممتاز این زمان نرسیده است.
در دورة (زندیه) هر چند از نظر افزایش تاثیر سبك اروپایی در نقاشی قلمدان، رگه های تحولی به چشم می خورد اما تقلید از استادان نام آور پیشین به طور كلی رایج و معمول بوده و آثار این دوره را حقیقت باید دنباله مكتب صفوی دانست. از این روی است كه قلمدانهای این دوران تا حدی از اصالت سبك صفوی بی بهره نیست و بیننده صاحب نظر را به یاد شیوة آن زمان می اندازد. سبك زندیه در قلمدان نگاری تا اوایل دورة قاجاریه (قرن سیزدهم) ادامه دارد و از میانه های این عصر مكتب، بر روی دلبستگان خود باب آشنایی می گشاید و هنرمندان و هنرآموزان خویش را به پژوهندگان با ذوق می شناساند در این مكتب تنوع و نوآوری بنابر مقتضیات عصر كه از آن جمله رفت و آمد با دنیای غرب است به نحو چشمگیری پدیدار و سبكهای گوناگون با سلیقه های جوراجور، از سوی استادان نامی به تجلیگاه هنر عرضه می گردد. این تنوع و تجدد هم در شیوه كار و هم در طرح موضوع (سوژه) به ظهور می رسد و به حدی گسترش می یابد كه پژوهنده را به ترقی خاصی كه در هنر قلمدان به وجود آمده است متوجه می سازد.
در این دورة سبك معمول به سه گونه تقسیم می شود: ایرانی سازی، فرنگی سازی، سبك میانه در شیوه ایرانی سازی، روش نقاشان قلمدان این بوده است كه در چهره پردازی و جامه سازی و تجسم بخشیدن منظره ها، بكار خود رنگ ملی و اصالت ایرانی و هندو باین جهت موضوع كار خود رنگ ملی و اصالت ایرانی دهند و به این جهت موضوع كار خود را از تجلیات و شئون زندگی مردم ایران و محتوای فرهنگ و ادبیات فارسی و داستانهای ملی و عرفانی و مذهبی و رویدادها و جنگهای تاریخی برمی گزیده اما همچنان كه برخی از رهروان این طریق سعی داشته اند ابتكاری در شیوة انتخاب شده خود به ظهور رسانند بعضی دیگر به تقلید پرداخته، در دنباله روی یا اكمال طرز پیشگامان خود قدم زده اند.
در سبك فرنگی سازی، استادان دلبسته به این شیوه تصویر زنان و مردان را با آرایش و پوشاك اروپایی می ساخته و از باسمه های فرنگی و تابلوهای نقاشان بزرگ ایتالیا و غیره الهام می گرفته و گاه در گزینش موضوع نیز از آنان تقلید می نموده اند.
در شیوة میانه استادان این سبك كوشیده اند كه بین دو روش نامبرده آمیزشی پدید آورند و از مزایای هر دو سبك برای جلوه بخشیدن به آثار خود بهره برداری نمایند و مسلم است كه برخی از آنان در این كوشش و پویش موفق بوده اند.
در دوره قاجار گل و بوته و پرندهسازی و تقسیمبندیهای آن در سطح رویین و سطوح جانبی قلمدان تنوع یافته و در كار بعضی از استادان گل و بوتهساز متأخر گرایشی به سبك اروپایی دیده میشود. نقش فندق به برگهای پهن رگه دار توأم با گل و برگ، از جمله كارهای رایج در میان گل و بوتهسازان است. همچنین در پرندهسازی بویژه پروانه حالات مختلف مرغان و پروانگان بر روی شاخه گلها و اقسام آنها در اقلام ریز و درشت تازگیهای را بنظر بیننده میرساند.
در دوره قاجار هنر قلمدان از جهات مختلف پیشرفت نموده و مكتبهای گوناگون پیدا كرده و استادان بزرگی در چهرهسازی و تذهبی و زرنشان و گل بوته به ظهور رسیدهاند كه هر یك در جای خود فردی شاخص و هنرمندی ممتاز بشمار میروند و در راه بالا بردن سطح این هنر ملی گامهای بلند برداشتهاند.
مقوای قلمدان و شیوه ساختن آن
قلمدان خام یعنی ساده و بینقش از جنس مقوا ساخته میشده و قالبی چوبی به شكل خود داشته و به دو شیوه فراهم میشده است یا از خمیره مقوا یا از كاغذ.
برای تهیه مقوا از خمیر:
كاغذهای (باطله) را در یك ظرف بزرگ (تغار) خیس كرده، پس از آنكه بصورت خمیره كاغذ در میآمده با مختصری كتیرا و كمی شیره و سریش میآمیختهاند، بعد برای آماده كردن زبانه قلمدان یا قسمت درونی، قالب چوبی ساخته شده به شكل قلمدان را (به هر ابعادی كه مورد نظر بوده) برداشته به جدار جانبی آن صابون مالیده آنگاه با كاغذ خشك بدون چسب دور تا دور جدار را میپوشاندهاند به گونهای كه قالب چوبی در میان كاغذهای پیچیده به دور خود آزاد باشد. سپس از خمیره تهیه شده با تدبیر خاص به نظر مساوی اطراف قالب را بر روی كاغذی كه سریش مالیدهاند پر میكرد. و بعد از آنكه بصورت نیمه خشك درمیآمده با تختهای صاف به اطراف قالب ضربه میزدهاند تا خمیر فشرده گردد و پس از خشك شدن كامل، با سوهان چوبسازی زبر، بصاف كاری آن میپرداخته پس از آماده كردن قالب چوبی 24 برگ كاغذ مغزدار و مرغوب با ضخامت معمولی را كنار میگذاشته، نخست دوازده برگ آنها را یكان یكان روی هم چسبانده بر قالب قلمدان میپیچیدهاند و بوسیله سوهان چوبسای، در وضعی كه كاغذ نیمه خشك بوده به آن ضربههای متوالی میزدهاند سپس سریش با شیره آمیخته شده را روی كاغذ میمالیدهاند تا سوراخهای ریزریز آن كه بر اثر ضربه زدن پیدا شده پر شود بعد از آن (مغزی) را كه عبارت از سه لا كاغذ بهم چسبیده بوده روی كاغذهای قبلی میچسبانده و پس از خشك شدن به وسیله چاقوی تیزی لبه آن را برش میداده تا چهار طرف كاغذ برش تیز و یكنواخت پیدا كند سپس 12 لای دیگر یا كمتر (با در نظر گرفتن ضخامت مساوی به همان ترتیب روی آن چسبانیده میشده و بعد صافكاری و دهانه بری وی بدانگونه كه در مقوای خمیره ذكر شده انجام میگرفته است.
اقسام قلمدان
قلمدان ساده: قلمدان ساده همان قلمدان خام است كه شكل مقوایی بدون نقش و نگار میباشد ولی برای اینكه صورت ظاهر خوشایندی داشته باشد روی قلمدان خام را بوم به رنگ دلخواه كشیده، چند بار روغن كمان میزده و پس از خشك شدن مورد استفاده قرار میدادهاند. اینگونه قلمدان برای كسانیكه كار تحریری زیاد داشته و قلمدان ارزان قیمت میخواستهاند ساخته میشده است.
قلمدان ساده با بوم مرغش یا زرك: این نوع قلمدان همان قلمدان ساده است كه بوم آن با مرغش یا زرك ساخته شده است و امتیاز قلمدان ساده، درخشندگی و تلألوی آن است كه مرهون مرغش و زرك میباشد و به این جهت از قلمدان ساده گرانتر است.
قلمدان ساده با نقوش زرین: قلمدان ساده را گاه با نقوش زرین زیور میبخشیدهاند و در این مورد برای اینكه نقشهای طلایی بر روی قلمدان جلوه خوبی پیدا كند رنگ بوم را با تجربههایی كه داشتهاند مناسب انتخاب میكردهاند. نقش اینگونه قلمدانها، گاه طلااندازی اسلیمی و خطایی و گاه تشعیر زرین بوده است.
قلمدان ساده معرق نقرهكوب: گاهی قلمدان ساده را با نقره معرقكاری میكردهاند به این ترتیب كه نقشهای اسلیمی و ختایی را به شكل نقرهكوب در سطح قلمدان جای میدادهاند و بطور معمول بوم این قلمدانها سیاهرنگ بوده است.
قلمدان تذهیب: تذهیب عبارت است از تلفیق طلا و رنگهای مختلف با تحریر مركب كه اطراف گل و برگهای ختایی و چنگها و اسلیمیها را از هم مجزا و مشخص میكند. این هنر از مهمترین هنرهای زیبایی ماست كه دقت و ریزهكاری و رعایتهای فنی در آن به حد اعلا مخلوط گردیده است و با طرحهای گوناگون زینت افزای سر لوح كتابها و در و دیوار بناها مجلل تاریخی و حواشی و زمینههای بسیاری از نگارهها (مینیاتورها) و نقوش دیگر شده است.
ترقی هنر تذهیب «زرین كاری» در دوره تیموری و صفوی از لحاظ فنی به حد كمال خود رسیده و نمونههای باقیمانده از آن دو عصر چه در سر لوح قرآنها و كتابها و چه بر طاق و رواق بناهای تاریخی از مأثر درخشان هنری به شمار میرود.
در اواخر عهد صفوی هنر تذهیب رو به انحطاط رفته ولی در دوران قاجار از حیث تنوع و ابتكار و بكار رفتن سلیقههای مختلف و ریزهكاری هنری، تذهیب بار دیگر پیشرفت كرده و سبكهای گوناگون در مكتب شیراز و اصفهان ارائه شده است.
تذهیب روی قلمدان اقسام مختلف داشته و هر چند گاهی از برخی جهات شبیه به سر لوح كتابها بوده ولی اساساً مكتب مستقلی داشته و ویژگیهای خود را حفظ كرده است. در اینگونه قلمدان استاد مذهب پس از بوم زدن بدن در غلاف طرح تذهیب خود را در سطح قلمدان و بدنههای جانبی آن پیاده میكرده و سپس چند نوبت روغن كمان میزده است.
سبك تذهیب در قلمدان بستگی به تخصص مشخص مذهب در یكی از سبكهای معمول داشته و بیشتر درمكتب شیراز و اصفهان و تهران ساخته شده است.
قلمدان تذهیبی گاهی نیز با نقش ترنج و سر ترنج و گاه با ترنج و كتیبه عرضه میشده است.
قلمدان تذهیب با گل و بته: گاهی بر روی یك قلمدان، دو استاد كار میكردهاند یكی مذهب و دیگری گل و بتهساز. در این نوع قلمدان یك یا سه قاب با خطوط زرین مشخص میگردیده است آنگاه استاد مذهب تمام بدنه قلمدان را تذهیب میكرده و پس از اتمام آن استاد گل و بته ساز در داخل قابهای مذكور طرح گل و بته یا گل و مرغ یا گل و فندق را میساخته است. بدیهی است كه چنانچه مذهب در گل و بتهسازی نیز دست داشته هر دو كار بوسیله یك استاد انجام میپذیرفته است.
قلمدان تذهیب و صورت: اینگونه قلمدان چنان بوده كه پیش از تذهیب، یك قاب بیضی شكل در میانه سطح بدنهاش ترسیم میشده و پس از تذهیب كاری قلمدان بوسیله استاد مذهب نقاش دیگری كه در تصویرنگاری چیرهدست بوده، چهره شخصیت مورد نظر خود را در قاب ترسیم شده روی قلمدان میپرداخته است. گاهی هر دو كار تذهیب و تصویر به وسیله یك استاد انجام میپذیرفته. قلمدان تذهیب و صورت گاهی با منظرهسازی توأم بوده و مناظر مورد نظر در دو جانب غلاف در قابهای بیضی ترسیم میگردیده است. گاهی نیز قلمدان به جای یك صورت چند صورته ساخته شده است.
قلمدان زرشان: هنر زرنشانسازی از پیوستهها و منضمات تذهیب است و آن عبارت است از ترسیم گلهای ختایی و چنگهای زرین تاج خروس و ستاه نشان كه بوسیله اسلیمیهای زیبا با هم پیوستگی پیدا میكند و با قلمگیریهای نازك و مزدوج «دوگانه» نمایان و چشمگیر میگردد. زرنشان انواع مختلف دارد كه از آن جمله گل ختایی و خوشهانگوری و ستارهای مشهور است.
زرینه كاران چابك دست مخصوصاًدر دوره قاجار این هنر را با ابداع طرحهای گوناگون بسیار پردامنه ساختهاند. غیر از قلمدانهایی كه بدون نقوش دیگر تماماً زرنشانسازی میشده در همه قلمدانهای دیگر از گل و مرغ و تصویر و شبیهسازی و غیره در حواشی و كنارههای قابهای تصاویر در هر قلمدان سبز زرنشان به كار میرفته و بدون آن قلمدان ناقص بوده است.
بدنه قلمدانهای زرنشان از این هنر گرانبار بوده و بوسیله استادان توانا به سلیقههای مختلف بر روی بومهای ساده و رنگین ساخته میشده و به قلمدان جلوه و زیبایی خاص میبخشیده است.
زرنشان قلمدانهای عالی و گرانبها در درجه ممتاز بوده و لازمه نفاست آن به شار رفته است.
هنر گل و بتهسازی: هنر گل و بتهسازی كه شامل گل و مرغ و گل و فندقسازی نیز میشود یكی از رشتههای نقاشی آبرنگ در مكتب «ایرانیسازی» میباشد كه از دوران صفوی آغاز شده و تا این زمان مراحل مختلفی را پیموده و در سبكهای دلپذیر و گوناگون چهرهگشایی و جلب توجه نموده است.
در دوره صفویه بیشتر استادان این هنر به ساختن تك بتههای ظریف و شاخه گلهای لطیف در كنار هم روئیده است دست زده و كمتر طرحهای بزرگ را برای پدید آوردن گل و بته انتخاب میكردهاند.
قلمدان هفت گنبد
اینگونه نقاشی قلمدان مشتمل بر ترسیم صحنه های داستان هفت گنبد بهرام گور است كه شاعر بزرگ، حكیم نظامی آنرا در بهرام نامه به رشته نظم كشیده است. در این نقشبندی، نقاش بزم بهرام را با كنیزك چینی در هفت گنبد، برنگهای مختلف ترسیم كرده و از رقص و پایكوبی رقاصان و ساز و آواز رامشگران و همچنین با ده پیمایی بهرام و معاشقات وی صحنه هایی را نشان داده است.
نقاشی قلمدان هفت گنبد مستلزم استادی و مهارت بسیار بوده و كمتر كسی از نقاشان توانسته است حق مطلب را در این موضوع ادا كند. از جمله استادانی كه اینگونه قلمدان را هر چه نیكوتر پرداخته اند اسماعیل نقاشباشی و سید محمد امامی و كاظم بن نجفعلی را می توان نام برد.
قلمدان مجلس یوسف و زلیخا: داستان یوسف و زلیخا كه در قرآن مجید به اختصار ذكر گردیده از جمله قصه های مذهبی است كه شاعران بزرگ جهان (جامی) و (ناظم هروی) و دیگران آن را به شعر درآورده و نقاشان دورة تیموری و صفوی صحنه پردازی این سرگذشت دلنشین را در كتابهای مربوطه بر عهده گرفته اند. در نقاشی قلمدان نیز برخی از استادان، این قصه را از آغاز تا پایان بر قلمدان نقش زده و تمام قسمتهای بدنه آن را اختصاص به این داستان داده اند و این پدیده ای هنری به نام (قلمدان یوسف و زلیخا) نامبردار شده است. پاره ای از این قلمدانها طوری با چاشنی معمولی آمیخته شده است كه بیننده را با مشاهده آن به عالم تقدس رهنمون می گردد.
قلمدان تمبر پوش: سازندگان قلمدان گاهی پس از آماده كردن آن، طبله اش را به جای نقاشی با تمبر باطل شده می آراسته اند، چون این قلمدانها در عین زیبایی، از هنر نقاشی بهره ای نداشته است، از اهمیت زیادی برخوردار نبود و بدرد كاتبان حرفه ای می خورده است.
پیشینه ارزیابی عملکرد در ایران و بررسی سیستم های سنتی و نوین آن
- ارزیابی عملکرد در ایران,ديدگاههاي سنتي و نوين در ارزيابي عملكرد,سیستمهای ارزیابی عملکرد سنتی و نوین,سیستمهای سنتی ارزیابی عملکرد,سیستمهای نوین ارزیابی عملکرد,پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد,تحقیق ارزیابی عملکرد,تحقیق در مورد ارزیابی عملکرد,تحقیق در مورد سیستم ارزیابی عملکرد,,
معماری بازار سنتی ایران
- معماری , بازار , معماری بازار , بازار سنتی , بازارسنتی ایران , معماری بازار سنتی ایران
پاورپوینت پروژه معماری اسلامی خانه های سنتی ایران، کاربری مسکونی
- پروژه معماری اسلامی,پاورپوینت معماری اسلامی,پروژه معماری خانه های سنتی ایران,پروژه معماری کاربری مسکونی,پروژه معماری مسکونی,دانلود پروژه معماری اسلامی,دانلود پروژه معماری مسکونی,دانلود پروژه معماری کاربری مسکونی,دانلود پروژه معماری,پروژه معم
تحقیق بررسی سیستم های پسیو سرمایش در ساختمان های سنتی ایران
- سرماش سنتی,سیستم های پسیو,بادگیرها,یخچال میرفتاح,سیستم های پسیو سرمایش در ساختمان های سنتی ایران,تحقیق سیستم های پسیو سرمایش در ساختمان های سنتی ایران,مقاله سیستم های پسیو سرمایش در ساختمان های سنتی ایران
پاورپوینت طبقه بندی پزشکی در طب سنتی ایران
- پاورپوینت درمان انواع بیماریها با طب سنتی,پاورپوینت فواید طب سنتی,پاورپوینت طب سنتی ایرانی چیست,پاورپوینت تحقیق در مورد طب سنتی ایرانی
دانلود مفاهیم سنتی معماری و شهرسازی ایران 10 ص
- دانلود مفاهیم سنتی معماری و شهرسازی ایران 10 ص,تحقیق مفاهیم سنتی معماری و شهرسازی ایران 10 ص,مقاله مفاهیم سنتی معماری و شهرسازی ایران 10 ص,مفاهیم سنتی معماری و شهرسازی ایران 10 ص
پاورپوینت بررسی حمام های سنتی ایران
- حمام های سنتی ایران,حمام های سنتی ,پاورپوینت حمام های سنتی ایران,تحقیق حمام های سنتی ایران,دانلود حمام های سنتی ایران,بررسی حمام های سنتی ایران,مقاله حمام ها,دانلود پاورپوینت,دانلود مقاله,دانلود پژوهش,دانلود تحقیق,پاورپوینت ,مقاله ,پژوهش ,تحقیق
پاورپوینت تغذیه و بیماری های گوارشی از منظر طب سنتی ایران
- تقویت معده در طب سنتی,درمان تنبلی معده در طب سنتی,درمان آنفولانزای معده با طب سنتی,درمان هضم نشدن غذا در طب سنتی,درمان گوارش طب المعصومین,درمان التهاب روده در طب سنتی,درمان قولنج روده در طب سنتی,تنبلی دستگاه گوارش
جایگاه موسیقی سنتی در ایران
- جایگاه موسیقی سنتی در ایران,موسیقی سنتی,موسیقی
مقاله نقوش سنتی ایران
- تحقیق در مورد نقوش سنتی ایران,مقاله در مورد نقوش سنتی ایران,تحقیق نقوش سنتی ایران ورد ,نقوش سنتی ایران
پاورپوینت طب سنتی ایران
- دانلود پاورپوینت طب سنتی ایران,بررسی طب سنتی ایران,پاورپوینت جامع و کامل طب سنتی ایران,کاملترین پاورپوینت طب سنتی ایران,پکیج پاورپوینت طب سنتی ایران,مقاله طب سنتی ایران,تحقیق طب سنتی ایران
تحقیق قالب ورد با نام ابنیه سنتی ایران
- تحقیق قالب ورد با نام ابنیه سنتی ایران,نام ابنیه سنتی ایران
دانلود پاورپوینت مبانی طب سنتی ایران
- دانلود پاورپوینت مبانی طب سنتی ایران
دانلود تحقیق جایگاه موسیقی سنتی در ایران
- جایگاه موسیقی سنتی,موسیقی ایران ,هنر و موسیقی ,لانگر موسیقی
مفاهیم سنتی معماری و شهرسازی ایران 10 ص
- مفاهیم سنتی معماری و شهرسازی ایران 10 ص,مفاهیم سنتی معماری و شهرسازی ایران,دانلود تحقیق مفاهیم سنتی معماری و شهرسازی ایران 10 ص
پاورپوینت دبیرستان هنرهای بصری و نمایشی لس آنجلس
- معماری , دبیرستان هنرهای بصری و نمایشی لس آنجلس , دانلود پاورپوینت دبیرستان هنرهای بصری و نمایشی لس آنجلس , پاورپوینت در مورد دبیرستان هنرهای بصری و نمایشی لس آنجلس , تحقیق دبیرستان هنرهای بصری و نمایشی لس آنجلس , پاورپوینت درباره دبیرستان هنرهای,,,
پاورپوینت موزه هنرهای فورت وورث
- معماری , موزه هنرهای فورت وورث, دانلود پاورپوینت موزه هنرهای فورت وورث, پاورپوینت در مورد موزه هنرهای فورت وورث, تحقیق موزه هنرهای فورت وورث, پاورپوینت درباره موزه هنرهای فورت وورث, پاورپوینت راجع به موزه هنرهای فورت وورث, پاورپوینت آماده موزه هنرهای,,,
پاورپوینت نقد دانشکده هنرهای زیبا
- معماری , نقد دانشکده هنرهای زیبا, دانلود پاورپوینت نقد دانشکده هنرهای زیبا, پاورپوینت در مورد نقد دانشکده هنرهای زیبا, تحقیق نقد دانشکده هنرهای زیبا, پاورپوینت درباره نقد دانشکده هنرهای زیبا, پاورپوینت راجع به نقد دانشکده هنرهای زیبا, پاورپوینت آماده,,,
پاورپوینت نمایشگاه هنرهای معاصر
- نمایشگاه هنرهای معاصر, دانلود پاورپوینت نمایشگاه هنرهای معاصر, پاورپوینت در مورد نمایشگاه هنرهای معاصر, تحقیق نمایشگاه هنرهای معاصرپاورپوینت درباره نمایشگاه هنرهای معاصر, پاورپوینت راجع به نمایشگاه هنرهای معاصر, پاورپوینت آماده نمایشگاه هنرهای معاصر,,,,
طرح توجيهی آموزشگاه هنرهای تجسمی
- دانلود طرح توجیهی ,دانلود طرح کسب و کار ,دانلود طرح کارآفرینی ,دانلود طرح توجیهی آموزشگاه ,دانلود طرح تاسیس آموزشگاه هنر ,دانلود طرح کارآفرینی آموزشگاه ,دانلود طرح توجیهی احداث آموزشگاه ,دانلود طرح توجیهی احداث آموزشگاه هنر,دانلود طرح
پاورپوینت هنرهای زیبا دانشگاه تهران
- معماری , هنرهای زیبا دانشگاه تهران,, دانلود پاورپوینت هنرهای زیبا دانشگاه تهران,, پاورپوینت در مورد هنرهای زیبا دانشگاه تهران,, تحقیق هنرهای زیبا دانشگاه تهران,, پاورپوینت درباره هنرهای زیبا دانشگاه تهران,, پاورپوینت راجع به هنرهای زیبا دا,,,
پاورپوینت مطالعات طراحی معماری نمایشگاه هنرهای معاصر
- مطالعات طراحی معماری نمایشگاه هنرهای معاصر, دانلود پاورپوینت مطالعات طراحی معماری نمایشگاه هنرهای معاصر, پاورپوینت در مورد مطالعات طراحی معماری نمایشگاه هنرهای معاصر, تحقیق مطالعات طراحی معماری نمایشگاه هنرهای معاصر, پاورپوینت درباره مطالعات طراح,,,
پاورپوینت تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
- معماری , دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز, دانلود پاورپوینت دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز, پاورپوینت در مورد دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز, تحقیق دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز, پاورپوینت درباره دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز, پاورپوینت راج,,,
پاورپوینت مرکز هنرهای معاصر گاگلیاری
- معماری , مرکز هنرهای معاصر گاگلیاری , دانلود پاورپوینت مرکز هنرهای معاصر گاگلیاری , پاورپوینت در مورد مرکز هنرهای معاصر گاگلیاری , تحقیق مرکز هنرهای معاصر گاگلیاری , پاورپوینت درباره مرکز هنرهای معاصر گاگلیاری , پاورپوینت راجع به مرکز هنرهای معاصر گا,,,
پاورپوینت برسی موزه هنرهای عالی آتلانتا
- معماری , برسی موزه هنرهای عالی آتلانتا, دانلود پاورپوینت برسی موزه هنرهای عالی آتلانتا, پاورپوینت در مورد برسی موزه هنرهای عالی آتلانتا, تحقیق برسی موزه هنرهای عالی آتلانتا, پاورپوینت درباره برسی موزه هنرهای عالی آتلانتا, پاورپوینت راجع به برسی موزه ,,,
پاورپوینت تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز پروژه تحلیل پلان فضای آموزشی تمرین معماری 2
- معماری , تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز, دانلود پاورپوینت تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز, پاورپوینت در مورد تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز, تحقیق تحلیل دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز, پاورپوینت درباره تحلیل دانشگاه آزاد هنره,,,
پاورپوینت مطالعات طراحی معماری نمایشگاه هنرهای معاصر
- معماری , نمایشگاه هنرهای معاصر, دانلود پاورپوینت نمایشگاه هنرهای معاصر, پاورپوینت در مورد نمایشگاه هنرهای معاصر, تحقیق نمایشگاه هنرهای معاصر, پاورپوینت درباره نمایشگاه هنرهای معاصر, پاورپوینت راجع به نمایشگاه هنرهای معاصر, پاورپوینت آماده نمایشگاه هن,,,
پاورپوینت موزه هنرهای معاصر تهران
- معماری , موزه هنرهای معاصر تهران, دانلود پاورپوینت موزه هنرهای معاصر تهران, پاورپوینت در مورد موزه هنرهای معاصر تهران, تحقیق موزه هنرهای معاصر تهران, پاورپوینت درباره موزه هنرهای معاصر تهران, پاورپوینت راجع به موزه هنرهای معاصر تهران, پاورپوینت آماده,,,
پاورپوینت بررسی موزه هنرهای عالی آتلانتا
- بررسی موزه هنرهای عالی آتلانتا, دانلود پاورپوینت بررسی موزه هنرهای عالی آتلانتا, پاورپوینت در مورد بررسی موزه هنرهای عالی آتلانتا, تحقیق بررسی موزه هنرهای عالی آتلانتا, پاورپوینت درباره بررسی موزه هنرهای عالی آتلانتا, پاورپوینت راجع به بررسی موزه هنر,,,
پاورپوینت موزه هنرهای معاصر
- پاورپوینت موزه هنرهای معاصر,پاورپوینت ,موزه ,هنرهای معاصر,معماری,پاورپوینت معماری,پاورپوینت موزه,معماری معاصر
پاورپوینت بررسی موزه هنرهای معاصر تهران........... کلیپ و عکس های این پاورپوینت زیبا را مشاهده کنید.
- پاورپوینت, موزه, موزه هنرهای معاصر تهران
پاورپوینت معماری و هنرهای هفتگانه
- پاورپوینت ارتباط معماری با سایر هنرها,پاورپوینت درباره هنرهای هفتگانه,پاورپوینت رابطه هنر و معماری,پاورپوینت معماری,پاورپوینت هنر
پایان نامه رشته هنرهای چوبی با عنوان بررسی زیبایی شناسی مفرغ های لرستان
- مفرغ,زیبایی شناسی,هنرهای چوبی,صنایع دستی,زیبایی شناسی مفرغ های لرستان,دانلود پایان نامه رشته هنرهای چوبی با عنوان بررسی زیبایی شناسی مفرغ های لرستان,خرید پایان نامه رشته هنرهای چوبی,سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا,همکاری در فروش فایل,همکاری در فروش,فروش فایل,انجام پایان نامه رشته هنرهای چوبی,fileina,فروشگاه ساز فایلینا,فروشگاه ف
پاورپوینت فرهنگسرای هنرهای معاصر تهران
- فرهنگسرای هنرهای معاصر تهران,تحقیق فرهنگسرای هنرهای معاصر تهران,مقاله فرهنگسرای هنرهای معاصر تهران,پاورپوینت فرهنگسرای هنرهای معاصر تهران,پایان نامه فرهنگسرای هنرهای معاصر تهران,فرهنگسرای هنرهای معاصر,تحقیق فرهنگسرای هنرهای معاصر
جزوه درس مبانی هنرهای تجسمی
- جزوه درس مبانی هنرهای تجسمی,دانلود جزوه درس مبانی هنرهای تجسمی,جزوه رایگان درس مبانی هنرهای تجسمی,دانلود رایگان جزوه درس مبانی هنرهای تجسمی,جزوه درس مبانی هنرهای تجسمی دانشگاه آزاد,جزوه درس مبانی هنرهای تجسمی دانشگاه هنر
پاورپوینت مطالعات طراحی معماری با موضوع نمایشگاه هنرهای معاصر
- مطالعات طراحی معماری,مطالعات طراحی معماری هتل,مطالعات طراحی معماری مهدکودک,مطالعات طراحی معماری برای معلولین,تحقیق مطالعات طراحی معماری,مقاله مطالعات طراحی معماری,پاورپوینت مطالعات طراحی معماری,پایان نامه مطالعات طراحی معماری
تحقيق بازشناسی نمایش و هنرهای نمایشی
- بازشناسي نمايش ,هنرهاي نمايشي, تحقيق رشته هنر, كار تحقيقي هنر ,دانلود تحقيق ,بازشناسي نمايش و هنرهاي نمايشي, تحقیق رشته هنرهای نمایشی, مفاهیم هنر نمایشی, اساس هنر نمایشی, چیستی هنر نمایشی
پاورپوینت معماری طرح 3 با موضوع فرم و هندسه موزه های هنرهای معاصر و موزه فرش
- پروژه معماری طرح 3,پروژه معماری طرح 3 معماری,پروژه معماری طرح 3 معماری موزه,دانلود پروژه معماری طرح 3,دانلود پروژه معماری طرح 3 معماری,دانلود پروژه معماری طرح 3 معماری موزه,پروژه رایگان معماری طرح 3,پروژه کامل معماری طرح 3
پاورپوینت بررسی دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز
- بررسی دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز, دانلود پاورپوینت بررسی دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز, پاورپوینت در مورد بررسی دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز, تحقیق بررسی دانشگاه آزاد هنرهای اسلامی تبریز, پاورپوینت درباره بررسی دانشگاه آزاد هنرهای اس,,,
پاورپوینت موزه هنرهای معاصر شیراز
- پاورپوینت موزه هنرهای معاصر شیراز
پاورپوینت موزه هنرهای معاصر تهران
- پاورپوینت موزه هنرهای معاصر تهران
پایاننامه مهندسی کامپیوتر با عنوان بررسی مبانی هنرهای تجسمی در طراحی سایت
- طراحی سایت,هنرهای تجسمی,پایه هنر گرافیکی,دانلود پایاننامه مهندسی کامپیوتر با عنوان بررسی مبانی هنرهای تجسمی در طراحی سایت,اصول طراحی سایتهای تجارت الکترونیکی,هنرهای تجسمی و تأثیر آن در طراحی سایت,روانشناسی رنگ ها در طراحی صفحات وب,سیستم همکاری در فروش فایل,همکاری در فروش فایل,فروش فایل,انجام پایاننامه مهندسی کامپیوتر,fileina,فروشگ
پاورپوینت معرفی هنرهای خیابانی (Street Arts)
- هنرهای خیابانی,هنرهای خیابانی در ایران,عکس های هنرهای خیابانی,تحقیق هنرهای خیابانی,مقاله هنرهای خیابانی,پاورپوینت هنرهای خیابانی,پایان نامه هنرهای خیابانی,نقاشی سه بعدی خیابانی,نقاشی های خیابانی,نقاشی های خیابانی در ایران
پاورپوینت نقد دانشکده هنرهای زیبا و دانشکده معماری هلند
- معماری , نقد دانشکده هنرهای زیبا و دانشکده معماری هلند, دانلود پاورپوینت نقد دانشکده هنرهای زیبا و دانشکده معماری هلند, پاورپوینت در مورد نقد دانشکده هنرهای زیبا و دانشکده معماری هلند, تحقیق نقد دانشکده هنرهای زیبا و دانشکده معماری هلند
پاورپوینت فرهنگسرای هنرهای معاصر تهران
- پاورپوینت فرهنگسرای هنرهای معاصر تهران
تحقیق معماری موزه هنرهای معاصر
- معماری موزه هنرهای معاصر,تحقیق معماری موزه هنرهای معاصر,پایان نامه معماری موزه هنرهای معاصر,مقاله معماری موزه هنرهای معاصر,موزه هنرهای معاصر,تحقیق موزه هنرهای معاصر,پایان نامه موزه هنرهای معاصر,مقاله موزه هنرهای معاصر,اصول معماری موزه هنرهای